måndag 20 februari 2012

Melodifestivalen 2012 - Tredje deltävlingen - sammanfattning


Ja vad säger vi om lördagens delfinal? Nu borde det vara kaos ute i stugorna? Direkt till final kom Molly Sandén och Björn Ranelid och Sara Li. Till Andra Chansen gick Andreas Johnson och Youngblood!

Först och främst är det väl lika bra att säga det som alla märkte. Nivån på deltävlingen var katastrofalt låg.
 
Pojkarna i Youngblood borde fortsätta satsa på dansen och INTE på sången. Det var halvtaskigt, dåligt och låten var alldeles för lik Manboy både musikmässigt och framför allt textmässigt. "I wanna be your youngblood" vs. "You can call me Manboy". Nej, det ryser lite i mig och jag kan inte låta bli att tänka sneda tankar om Fredrik Kempe och hans fantasier...
 
Webjokern Maria var inte alls bra. Taskig sång, trist låt med nästan enbart klichétext (ja jag skriver med en hel del klichéer jag också men det är inte så att jag stoppar en massa meningar i en glasburk och drar dem och sätter dem på papper... ). Boooring!
 
När det gäller Mattias Andréasson så blev jag faktiskt positivt överraskad. Jag trodde att han skulle komma med en smörig ballad men istället kommer han med någon slags nypoppig, svensk - nästan lite r'n'b-ig låt. Plus för honom även om det ju tyvärr inte räckte hela vägen. Tyckte det var skönt att få höra någon som kunde ta några toner i rätt tonart också faktiskt. Han ska vara nöjd! Verkar som att det går bra för låten på listorna nu efteråt också.
 
Nästa två bidrag är bara för tråkiga och anonyma i årets tävling... Love Generation som försöker igen med en sämre låt och färre tjejer än sist och Carolina Wallin Perez som jag spolade över :P orkade inte med. Sååå tråkigt! Samma med Andreas Johnson men han lyckas åtminstone komma med en låt med lite sväng i. Det var ju bra! Men det är ju ingen Sing For Me. Minns inte ens hur låten gick. Men vidare till Andra Chansen kom han!
 
Molly, Molly, Molly. Var det någon som missade att det märks att hon varit i LA? Både på stil, sångteknik och grimaser. Jag tycker inte riktigt att hon sjunger första delen av låten speciellt bra utan blir mest irriterad men det tar sig det var ju solklart att hon skulle till final. Vill dock påpeka att jag inte tror att hon skulle segla igenom så lätt med ett annat mostånd. Jag tycker inte att hon sjunger lika "fint" som Sanna Nielsen (men jag är inget Sanna Nielsen-fan så det gör ju inte så mycket) men hon är ju duktig. Är det kanhända årets ballad det här?
 
Och så kommer vi hit då... jag vill inte... Björn Ranelid? Men hallå? Jag förstår att folk tycker att det är roligt och provocerande men måste det verkligen röstas till Globen? Ibland kan man ju undra vad som händer. Här tänkte Björkman smart. Med tillräckligt många sugiga bidrag i samma deltävlning är det större chans att Ranelid går till final och väcker stor uppståndelse ute i Sverige.
 
Men vad jag fortfarande inte fattar är... varför röstar inte folk mot Eurovision? Menar de som röstade på Ranelid att de vill att han och Sara Li ska representera Sverige i Eurovision?
 
Och är det inte roligt med sådana här tävlingar ändå? Folkliga som man älskar att hata och man får tycka precis vad man vill eftersom musik ändå i slutändan är helt subjektiv. Det finns säkert de som inte hörde att pojkarna och flera av de andra sjöng flaskare än falskast eller tyckte att Mollys låt var urdålig eller att det var bra att Ranelid gick till final och det är ju det som är grejen :) Det är ingen tävling i musik - det är en tävling i publicitet och popularitet! De flesta av de som är med och tävlar är med för att visa upp sig och få en chans att sälja sin musik.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar