lördag 4 februari 2012

Melodifestivalen 2012 - Första Deltävlingen

Ja, ni vet ju att jag måste skriva om det. Dock så är det så att jag i år inte ens visste att det började än förrän häromdagen och det är inte förrän just nu som jag tar reda på vilka som ska vara med i kvällens deltävling i Växjö. Det betyder också att jag inte hört någon av låtarna än utan bara går på gissningar än så länge.

Men här är mina första tankar om årets första deltävling och dess artister:


Sean Banan - "Sean Den Förste Banan"
Ja ni! Så seriösa är vi tydligen i år att Sean Banan går först ut. Kommer troligtvis att dra många barnröster om de nu får ringa och rösta för sina föräldrar. Nej och åter nej i min bok. Ska vi skicka en Sean Banan till Eurovision? 

Abalone Dots - "På Väg"
Vet inte vad det är ens... ska läsa lite! Ah.. ett sånt där countrytjejband. Med en svensk låt? Svårt att säga. Timoteij gick det ju bra för även om de hade en irriterande låt när det gjorde "Kom". Min röst? Nej! Men som sagt har jag inte hört dem så att jag vet vilka de är.

The Moniker "I Want To Be Chris Isaak..."
Ja, här har vi en sån som många rynkar pannan åt men som jag älskade sist han var med. Men går det att toppa "Oh My God". Njae... det blir nog svårt. Men fick jag bestämma skulle jag vilja ha honom vidare. Blev så glad av hans förra bidrag.

Afro-Dite - "The Boy Can Dance"
Discotanter sjunger om en pojke som kan dansa. Jag antar att det kommer att bli en helt vanlig schlagerdiscodänga och det är inte mig emot. Det behövs lite sådant i kvällens startfält :) Tror att de kommer att ta sig vidare till finalen om de är lika med som sist de var med.

Dead by April - "Mystery"
Än så länge har de inte bevisat mer för mig än att de är ett sådant där wannabe-amerikansk-band (typ som mina andra ickefavoriter Takida) men jag tar gärna tillbaka det och hoppas att de kommer in och blåser mig ur soffan med en riktigt bra låt och ett bra framträdande. Tror att de som sina rockigare föregångare kommer att ta sig till final bara på att de har många yngre (och äldre?) fans. 

Marie Serneholt - "Salt and Pepper"
Ja hur ska detta gå? Jag kommer säkert att gilla det hon gör för det gjorde jag sist men det gjorde ingen annan. Hon åkte ur på studs. Men hon är snygg, hon har figurerat en del i media sedan uppbrottet med Måns Zelmerlöw och hon är lite mer folkkär nu än vad hon var förra gången. Hoppas att hon sjunger ok. Men hur hon än sjunger så kan det inte blir sämre än hennes forna kollegas katastrofala liveframträdande med "Enemy". 

Torsten Flinck och Revolutionsorkestern - "Jag Reser Mig Igen"
Och hur tänkte de nu? Varför låta något sådant här uppta plats när det finns så mycket och så många som är bättre? Jag orkar nog inte ens lyssna och hoppas att fler ska tycka likadant även om svenska folket har tappat en hel del omdöme de senaste åren.

Loreen - "Euphoria"
Självskriven finalist. Hon dansar bra, hon sjunger bra och hon skriver bra låtar. Min favorit i kvällens startfält.

Så... vad tror jag?

Jag tror att det kommer att stå mellan Loreen, Dead By April och Afro-Dite. Två av dem till final och en till andra chansen... 

Och ja, jag tycker att det är lika roligt som vanligt att gissa :) är det så svårt att förstå att för mig är det här en typ av sport precis som för en del av er andra som kanske följer något VM eller EM eller allt vad det nu heter som jag är totalt ointresserad av :P 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar