lördag 2 juni 2012

London- tisdag - resan dit

Som vanligt när man reser så blev det en tidig morgon. Tio i fem gick bilen från Djupadalsgatan till Karlskoga. Det gick bra. Sedan blev det buss från Karlskoga till Örebro där vi fick sitta och vänta en stund innan det blev tåg till Bålsta där vi fick vänta lite igen innan bussen till Arlanda. Nästa gång blir det en färdväg med färre byten :P men det var billigast. 216 kr från Karlskoga till Arlanda är väl inte så farligt? Hahaha!

När vi kom till Arlanda så gick vi av vid terminal 5. Väl inne hade vi inte den blekaste om var vi skulle ta vägen så vi irrade en stund innan Sofia (eftersom jag är fegare) frågade en tant i informationen. Tanten höjde lite på ögonbrynen och berättade att vi för det första var i fel terminal och vi hade 800 meters promenad till Terminal 2. Det var lite jobbigt. 800 meter känns långt när man går inomhus med tunga väskor och lite tid på sig  Men efter de där 800 metrarna kom vi till slut fram till rätt ställe :) Flygvärden som tog emot var en kille med dreads som fick mig att tänka på min nya kärlek i Glee - (Samuel Larsen som för övrigt är född 1991 så jag är verkligen en snusktant).

Sofia är lite mer flygrädd än vad jag är så det var lite jobbigt för henne när vi lyfte och flög iväg men efter en stund började hon beställa öl och blev genast lite lugnare :P Tre öl tror jag det hann bli där uppe i luften.




När vi kom fram var det inte så svårt att ta oss till stället där tåget skulle gå ifrån men vi fick snällt gå fram till disken för att fatta hur vi skulle lyckas komma igenom spärrarna. Det var så enkelt som att man skulle scanna streckkoden på biljetten som vi hade utskriven. Jag gick igenom men det tog ett tag för Sofia - hon scannade fel streckkod :)

Väl vid tåget var det bara att njuta av en halvtimmes åkttid till innan vi kom fram till Victoria Station där vi sen (efter lite irriterat letande) hittade rätt tunnelbanetåg som tog oss till Paddington.

Det var inte speciellt svårt att hitta till hotellet men väl där upptäckte vi att vi var tvugna att betala vistelsen i förväg. Jag hade räknat med att få betala på fredagen då det skulle komma nya pengar på kontot så när vi väl lyckades skramla ihop till hotellet var jag pank. Fick skicka sms till Dan och be honom sätta in pengar på mitt konto. Hahaha! Så det kan bli! Tur att det gick iallafall.

Hotellrummet var litet och halvsunkigt men sängen var renbäddad och det fanns en liten tv och en yttepyttetoalett (mindre än de på kryssningbåtarna) så vi var nöjda ändå. Gissa om det var skönt att vila en stund innan vi gick ut för att kolla var vi var.

Efter en stunds promenad ner till Oxford Street - (vi hade ingen karta så vi gick lite på känn och hamnade såklart åt helt fel håll och gick typ en halvtimme för långt) så hamnade vi på ett litet matställe där det inte var så mycket folk och jag beställde det jag alltid börjar med att beställa när jag är ute. Hamburgertallrik! Helt ok! Vi köpte med lite chips och dip och tidningar till hotellrummet och spenderade kvällen med South Park - som var det enda som gick att titta på på TV'n och somnade ganska snart.


Just ja - vi hittade världens sötaste Disney-affär också :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar